Převratná novinka pro traťové hospodářství z CZ LOKO
Náhodný pozorovatel, který zahlédne žlutý motorový univerzální vozík s označením MUV 74.001, žádnou převratnost v jeho konstrukci zřejmě nezaznamená, nicméně jde vskutku o výrobek ve srovnání s obdobnými u nás používanými vozidly vpravdě revoluční, a to jak konstrukcí, tak také původem. Jihlavská provozovna CZ LOKO, a.s. se vydala zcela novým směrem.
Nikoliv snad v tom, že by doposud vozidla pro traťové hospodářství neopravovala a neprodukovala, ale poprvé pro toto odvětví postavila pomocníka zcela nového. A navíc nemá být jediným, po vozíku univerzálním mají přijít na řadu novostavby speciálních drážních vozidel už specifičtějšího určení, takže prototyp MUV 74.001 svým zrodem založil nejen novou řadu, ale i nový výrobní obor této provozovny CZ LOKO, a.s., která se ostatně nejen svým zaměřením, ale i podobou stále více mění z někdejší „pouhé“ opravny ve skutečnou výrobnu, schopnou dodat kolejová vozidla v poměrně širokém spektru – od lokomotiv až po traťové mechanismy.
Vývoj a výroba
Jihlavě se začali problematikou motorových univerzálních vozíků hlouběji zabývat ještě v době, kdy tamní dílny nesly název ČMKS - Jihlavská lokomotivní společnost s.r.o., V září roku 2003 představila a.s. ČMKS Holding na 45. Mezinárodním strojírenském veletrhu v Brně prototypovou rekonstrukce původního vozidla MUV 69 z produkce podniku Mechanizace traťového hospodářství Praha, označenou jako MUV 71.001. První přestavba vozíku, masově vyráběného v letech 1968 – 1991 nejen pro Československé státní dráhy, byla úspěšná a proto není divu, že nezůstalo jen u ní. Různým provozovatelům bylo takto upraveno celkem 5 muvek.
Popis
Základní technické údaje
|
|
označení
|
MUV 74
|
rozchod
|
1 435 mm
|
uspořádání dvojkolí
|
Bo
|
přenos výkonu
|
hydrostatický
|
maximální rychlost
|
60 km/h
|
plíživá rychlost
|
2 – 10 km/h
|
spalovací motor
|
CAT C 4.4
|
jmenovitý výkon spalovacího motoru
|
96,5 kW
|
hmotnost
|
11,3 t
|
hmotnost ve službě
|
12.3 t
|
max. hmotnost s výstrojí a nákladem
|
17,3 t
|
max. tažná síla na háku (při 12,5 km/hod)
|
16,3 kN
|
délka přes spřáhla
|
7 730 mm
|
nejmenší poloměr projížděného oblouku
|
90 m
|
počet přepravovaných osob
|
1 + 6
|
celková hmotnost přivěšené zátěže (brzděné)
|
42,7 t
|
výrobce
|
CZ LOKO
|
výrobce hnacího agregátu
|
Caterpillar
|
výrobce hydrogenerátoru a hydromotorů
|
Bosch - Rexroth
|
rok výroby
|
2011
|
počet kusů
|
1
|
Provoz
Několik slov závěrem
Nedatované snímky, použité v textu, byly pořízeny dne 15.3.2011, kdy zástupci VLAKY.NET jihlavskou provozovnu CZ LOKO. a.s. na pozvání jejího vedoucího Jiřího Nováčka navštívili. Děkuji mu ještě také touto cestou za to, že svou vstřícností a časem, který nám osobně věnoval, umožnil vznik nejen této stati, ale také připravované už všeobecnější reportáže o všem dalším, co jsme v jeho království viděli.. A také za ochotu, s níž promptně vyhověl mé prosbě o další podklady, které posloužily ke vzniku článku o vozidle, jemuž popřejme šťastnou cestu do světa.